INNOV8iON DAY: Feedback-app voor Fairshare koffiemerk GUZO

Een maatschappelijk steentje bijdragen door een feedback-app te ontwikkelen voor Fairshare koffiemerk GUZO

Elke maand organiseren wij vanuit INNOV8iON een innovatiedag. Tijdens deze ‘INNOV8iON Days’ duiken wij in de nieuwste technologieën en kijken we spelenderwijs hoe we deze technieken kunnen toepassen in ons dagelijks werk bij klanten.

Deze INNOV8iON Day stond in het teken van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en bouwden wij kosteloos een koffie feedback-app voor het koffiemerk GUZO.

INNOV8iON-Night-GUZO

“Het idee ontstond tijdens de vrijdagmiddagborrel” vertelt Julian Kuipers, Technology Expert. “Wij delen samen het pand met onze zuster onderneming iQibt. Wij hoorden dat zij een initiatief steunen van GUZO-koffie en dat de allereerste lichting bonen binnenkort wordt geleverd. Omdat het de allereerste bonen zijn en zij net zijn gestart, konden wij ons voorstellen dat GUZO de eerste lichtingen graag willen testen qua smaak. Deze behoefte hebben wij bij hen gecheckt en de rest is geschiedenis.”

“Dat klopt.”, vult Gerard van der Wal, oprichter van GUZO aan. “Het toeval wil, dat wij intern al in gesprek waren over het verzamelen van feedback om de smaken verder te ontwikkelen. Toen kwam INNOV8iON op de lijn met het voorstel. Mooi hoe dingen soms bij elkaar komen.”

Van verpakkingen naar koffie

Wie is GUZO? GUZO is een koffiemerk, dat is ontstaan vanuit de gedachte om de wereld een stukje rechtvaardiger te maken. En dat is voor Gerard van de Wal niet geheel onbekend. Hij startte samen met zijn vrouw Baukje van der Wal in 2010 een verpakkingsfabriek in Ethiopië; CROWN Packaging & Plastics. Hun focus lag daarbij niet op winst maken, maar op het creëren van werkgelegenheid. “Door een verpakkingsfabriek in Ethiopië te bouwen hoopten wij de Ethiopische economie een prikkel te geven en daarmee ook bij te dragen aan een betere toekomst voor de Ethiopische bevolking.” Vertelt van der Wal. “En dat lukte. Inmiddels hebben we zeventig mensen op de loonlijst staan, die niet alleen salaris ontvangen, maar waarvan de families ook toegang hebben gekregen tot gezondheidszorg, schoon drinkwater en elektriciteit.” En deze succesformule past van der Wal nu toe in de vorm van GUZO-koffie.

GUZO-INNOV8iON
Bron: GUZO Coffee

Fairshare: Herverdelen van de waardeketen

Van der Wal: “Zoals in veel ketens wordt het meeste geld verdiend bij het verwerken en verpakken van het product. “99.5% van de koffiebonen, waarvoor in Ethiopië veel mensen hebben gezwoegd, wordt in het westen verwerkt en verpakt door geavanceerde machines en robots, met als resultaat dat de mensen in Ethiopië arm blijven. Dat is geen misdaad, maar het is ook niet rechtvaardig. Met GUZO herverdelen we die waardeketen door geen groene koffiebonen te exporteren, maar de bonen te verpakken en te bewerken in Ethiopië. Zo wordt het meeste werk door de mensen daar gedaan, waardoor ze eindelijk zicht hebben op een vaste baan. Met die vaste baan hoeven ze zich niet langer af te vragen of ze morgen kunnen eten, of dat ze hun kinderen volgende maand weer naar school kunnen laten gaan. Met andere woorden, GUZO zorgt ervoor dat mensen mogen gaan leven in plaats van overleven.”

Hoe zag de INNOV8iON Day eruit?

De dag begon uiteraard met een Ethiopisch kopje koffie, die werd opgevolgd met een presentatie door oprichter Gerard van de Wal. Een inspirerend verhaal, die de motivatie alleen maar vergrootte om met de feedback app aan de slag te gaan.

INNOV8iON-GUZO-Design-thinking

Daarna startten we met een Design Thinking sessie om alle benodigde wensen en functionaliteiten in kaart te brengen. We kwamen al snel tot de conclusie dat een Fiori UI5 app op SAP BTP voor nu een brug te ver was en kwamen als oplossing tot een WordPress plugin, die we zo gaan programmeren, dat het aansluit op de wensen van GUZO.

INNOV8iON- night-GUZO-small

Daarna was het tijd voor een Ethiopisch diner. Om geheel in de sfeer te blijven. Tot slot gingen we verder met nog wat doorontwikkeling en lieten we door middel van een demo zien, wat de gedachte achter de oplossing is. Uiteraard sloten we af met een borrel.

Het was een fantastische dag en avond. En erg fijn om op deze manier ons steentje bij te dragen. De vervolgstap is dan ook, dat wij daadwerkelijk de oplossing verder gaan ontwikkelen, zodat wanneer begin dit jaar de eerste bonen worden geleverd, GUZO feedback kan ophalen, zodat zij de verschillende smaken steeds verder kunnen doorontwikkelen.

Loop je overigens ook wel eens aan tegen vraagstukken en ben je geïntresseerd in de mogelijkheden voor een Design Thinking sessie. Neem dan contact met ons op en vraag vrijblijvend naar de verschillende mogelijkheden.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van de nieuwste evenementen