Mooie tijden voor EiGHT. Als jongste INNOV8’r aan boord en gelijk mee naar een van de mooiste events van het jaar; de SAP TechEd. Na zenuwachtig wat achtjes draaien op zijn rupsbandjes, kon hij na een korte vertraging mee het vliegtuig in.
Eenmaal aangekomen in Barcelona, door naar de venue, de badges opgehaald en de ene sessie na de andere sessie ’verslonden’. Benieuwd naar de highlights van de SAP TechEd? Die lees je in dit blog.
1. Multi-cloud
SAP heeft een mooie propositie met haar Cloud Platform, dat SAP met name als uitbreiding en integratieplatform neerzet. Het SAP Cloud Platform biedt een scala aan services en technische mogelijkheden. SAP neemt nu toch echt afscheid van het Neo Platform, wat de start was van SAP Cloud Platform. Services worden gemigreerd naar het, op standaarden gebaseerd, Cloud Foundry Stack. Cloud Foundry sluit naadloos aan bij de industriestandaarden.
Door de jaren heen, voegde SAP in haar Cloud Platform steeds meer services toe. Die services pas je vooral in de systems- of innovationlaag toe. Van Machine Learning tot een Mobile Service, van API Management tot een cloud portal en ga zo maar door. De focus van SAP was altijd: SAP Cloud Platform is de way to go. Alle innovatieve IT oplossingen vang je hiermee af. Dit is veranderd. Afgelopen jaren kijkt SAP steeds meer en meer naar ander hyperledgers. SAP zorgde dat services van haar Cloud Platform ook draaien in andere cloud oplossingen zoals die van Google, Amazon etcetera. Mooi en ook wat de markt en klanten verwachten.
Stap verder
SAP gaat daar nu nog een stap verder in. SAP kijkt steeds kritischer naar haar eigen services op SCP en focust op de onderscheidende zaken. Zo kun je bijvoorbeeld de database PostGreSQL niet meer afnemen in SCP, maar neem je af via andere hyperscalers. Het zijn de eerste stappen naar de hyperscalers strategie. SAP benut steeds meer functionaliteiten van andere hyperscalers zoals Google Cloud, Amazon AWS, Microsoft Azure of Alibaba en omarmt daarmee het multi-cloud idee. Door multi-cloud combineer je de sterke kanten van andere cloud oplossingen met SAP oplossingen. Daarin viel nog iets sterk op tijdens TechEd. De ‘SAP Leonardo paraplu’ is minder genoemd. Met name het Internet of Things component dat vorig jaar duidelijk aanwezig was. Toen was er veel aandacht voor IoT service 4.0 i.p.v. de 2.0 service. Dit jaar waren er vrijwel geen sessies over. Ook dit is een gevolg van de SAP focus op onderscheidende services. Een voorbeeld is de kracht van Azure IoT services, dat een krachtiger, eenvoudiger en ook goedkopere service is. SAP is duidelijk bezig met een shift naar multi-cloud en sluit steeds meer samenwerking en partnerships af met de grote hyperscalers zoals Google en Microsoft.
2. Cloud Application Programming model / Cloud SDK
Het is hierboven ook al benoemd, SAP focust op zaken waarmee ze onderscheid maken. Met het SAP Application Programming Model ontwikkel je gestructureerd een frontend, backend en services. Ook structureer je je datamodellering in de Cloud Stack.
Eerder schreven we hier al over in het blog SAP Application Programming model. Ook vertelde DJ Adams ons er alles over tijdens de SAP Codejam.
Voor het extenden van een S/4HANA systeem is er de Cloud SDK. Deze is zowel voor nodeJS als Java beschikbaar. De Cloud SDK en Cloud Application Programming model zijn 2 topics waar SAP erg breed op inzet. Veel documentatie komt over CAP beschikbaar. De Cloud SDK was er eerst enkel als ‘Java smaak’. Inmiddels is de Cloud SDK er ook alweer een tijdje als NodeJS variant. Beide zijn mooie ontwikkelingen en SAP ziet dit absoluut als het raamwerk, waarmee je in de SDK een app in de cloud ontwikkelt of S/4HANA te extend. Zoals ik het zie: SDK is een mooie invulling van eerst een goed gevulde legobox met allerlei blokjes, naar een geraamte met veel standaard bouwblokken en structuur, waarmee je cloud oplossingen realiseert.
Tijdens TechEd positioneerde SAP dit ook mooi, waarbij duidelijk de Cloud SDK, CAP en ABAP in the cloud gepositioneerd worden
3. Project Piper
Bij cloud ontwikkelingen (maar waarom ook niet on-premise) hoort continuous integration en continous delivery. Ofwel je deployed een app snel, veelvuldig en bij voorkeur volledig of ver geautomiseerd op de test-, acceptatie- of productieomgeving. Al een aantal jaar terug beschreef SAP een best-practice over hoe je allerlei CI/CD tooling inricht. Bijvoorbeeld hoe je deze met elkaar combineert en welke stappen erbij nodig zijn, zoals het inrichten van Jenkins, Gerrit, Linting, etc. Deze best-practice was meer gericht op on-premise CI/CD omgevingen. Project Piper is een breed initiatief om vanuit SAP allerlei pipelines kant en klaar beschikbaar te maken. SAP heeft nu bijvoorbeeld een Docker image beschikbaar waar een voor-geconfigureerde Jenkins omgeving klaarstaat. Hiermee kun je een NodeJs app testen.
Met een Docker image zet je erg makkelijk een CI/CD pipeline neer. De Docker image koppel je aan github en aan het SAP Cloud Platform, zodat je hier kunt deployen. Dit is alles! Binnen deze pipeline check je eenvoudig de code op lint (coderings) fouten, doorloop je integratietesten, bundel en deploy je naar een Cloud Foundry omgeving.
Er zijn bewegingen om deze pipelines weer te gaan koppelen met een soort van Solution Manager in de cloud. Hierdoor transporteer je applicaties op een gestructureerde wijze binnen het cloud Landschap.
4. Experience data
Op SAP TechEd was er ook veel aandacht voor Qualtrics, zowel in de keynote als in allerlei andere sessies. Qualtrics is de meeste recente grote aankoop van SAP. Qualtrics geeft inzicht in de emotie bij een oplossing en combineert dit weer met operationele data. Ofwel de X = eXperience data combineren met de Odata, de Operationele data.
Qualtrics biedt verschillende producten en met gebruikerservaring. Denk aan het genereren van enquetes, het tracken van de acties van de gebruiker en de reviews van de gebruikers binnen bijvoorbeeld een webshop. Dit geeft inzicht in hoe de webshop wordt gebruikt, ervaren en hoe tevreden de klant is met een product. Door deze ervaringsdata (XData) te combineren met operationele data, krijg je een ijzersterk beeld van wat de klant nu eigenlijk wil en prettig vindt. Met behulp van Qualtrics speel je beter in op de ervaring van de klant. En een tevreden klant is een terugkerende klant. Veel concrete voorbeelden hebben we echter niet gezien. Het is duidelijk dat deze techniek nog moet landen in het SAP-portfolio.
5. Chatbots – SAP Conversational AI
Afgelopen jaar omarmde SAP duidelijk de chatbot technologie met de overname van recast.ai. Recast.ai is een platform waarmee je chatbots ontwikkelt. Dit lijkt haaks te staan op het eigen project van SAP, genaamd Co-Pilot. SAP gaat deze functionaliteit echter volledig integreren binnen recast.ai.
Een chatbot kan veel toegevoegde waarde bieden tijdens het klantcontact, waarbij meerdere kanalen worden gebruikt om de klant te bereiken. Webchat, Voice of Skype for Business als bijvoorbeeld.
Belangrijkste ontwikkelingen die SAP aankondigde zijn:
- Komst van Single Sign On, waardoor je verschillende SAP-systemen eenvoudig koppelt aan dit platform.
- De OData generator is een mooie ontwikkeling. Hiermee genereer je vanuit services (de data met hierin entiteiten) een chatbot. Deze kan vervolgens nog worden aangepast.
- Trial omgeving van SAP Conversational AI; Dit is voor nu de cai.tools.sap.com site. De service in het Cloud Platform is helaas nog enkel voor productieve users beschikbaar en nog niet in een trial. De Product Owner gaf aan dat hij zich inzet om deze ook op het trail account van Cloud Foundry omgeving beschikbaar te krijgen.
Meer lezen over chatbots, lees dan dit blog “talk to me baby!“
6. Extension Factory
Een steeds prominentere plaats in SAP-berichtgeving en bijvoorbeeld ook tijdens keynotes is het onderwerp: Extension Factory. Extension Factory is een set met tools en services waarbij je, via een mooi raamwerk, custom development toepast op standaard SAP-applicaties in de cloud.
Met SAP Cloud Platform Extension Factory, breiden developers standaard SAP-oplossingen sneller uit en maken sneller event-gedreven extensies op andere SAP Cloud applicaties. Dus bijvoorbeeld S/4HANA in de cloud of Succesfactors.
Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van events. Events uit bijvoorbeeld S/4HANA om een maatwerk app te triggeren. Je kan ook iets anders (via code, kan van alles zijn) uitvoeren naar aanleiding van een wijziging. Een actie kan een maatwerk applicatie startten, communicatie initiëren, maar bijvoorbeeld ook weer iets opslaan in SuccessFactors.
Veel componenten van de Extension Factory zijn serverless. Het maakt je als gebruiker dan ook niet uit waar het draait, maar meer dat het draait
7. Fiori
SAP heeft Fiori geadopteerd als de standaard SAP User Interface. Je merkte hier echter weinig van in de producten die SAP de afgelopen jaren aankocht. Als je de verschillende SAP-producten, zoals Fieldglass, SuccesFactors, Hybris etc. met elkaar zou vergelijken, dan heeft elk product nog steeds zijn eigen lay-out, kleurstelling en designpatterns. Van eenheid is (nog) geen sprake.
Met de komst van SAP Fiori, versie 3.0, wordt dit verleden tijd. De gebruiker krijgt straks een uniforme gebruikersinterface, ongeacht applicatie en/of SAP-product.
Deze uniforme gebruikersinterface zet extra kracht bij met de komst van de “My Tasks” binnen Fiori 3.0. Vanuit Fiori 3.0 kunnen kun je alle taken van de gebruiker uitvoeren, ongeacht binnen welk SAP product je deze taak uitvoert. Het is nu zelfs mogelijk om taken van non-SAP-producten aan te bieden in deze inbox.
“My Tasks” wordt de centrale ingang voor de eindgebruiker. Doordat Fiori 3.0 alle SAP producten adopteert, krijgt de gebruiker een eenduidige gebruikerservaring. Wat voor de gebruiker veel herkenning zal opleveren en het gebruik van SAP vereenvoudigd.
Ten aanzien van Fiori Development zijn er verschillende opties, lees hier mee over in dit blog “Fiori Development”.
8. Data Focus
Opvallend was de focus op data dit jaar. Veel nieuwe ontwikkelingen die vallen onder de Analytics paraplu van SAP. Wellicht is de acquisitie van Qualtrics hier de oorzaak van. De termen XData en OData waren termen die veelvuldig de revue passeerde en als het nieuwe goud werden neergezet. Transactiedata gecombineerd met de ervaringsdata geeft het complete end-to-end beeld.
Een andere trend die we zagen, was de steeds nauwere integratie van Machine Learning en Articifial Intelligence in SAP applicaties. Je merkt aan alles dat SAP hoog inzet op de Intelligent Enterprise. Waarbij de eindgebruiker wordt geadviseerd door SAP en processen steeds verder worden geautomatiseerd met behulp van RPA (Robotic Process Automation).
Conclusie
Het was een leerzaam avontuur voor ons en onze EIGHT. Zijn motortjes stonden roodgloeiend van het racen tussen de verschillende sessies.
We zijn van mening dat SAP de juiste weg in is geslagen met haar nieuwe Fiori strategie, een mooie en eenduidige userinterface door haar volledige producten portfolio. Hierbij levert SAP ook de juiste tools voor developers.
Daarnaast zet SAP ook duidelijk in op de Intelligent Enterprise. Met technologieën als Machine Learning, Ai en RPA. Tools waarmee je eenvoudige en repeterende gebruikersacties vervangt en automatiseert, zodat de gebruiker meer tijd overhoudt en zich bezig kan houden met activiteiten in het proces die echt belangrijk zijn.
En wat betreft ons.. Wij hebben mooie dagen gehad en verdiepen ons verder in bepaalde innovaties.