2019 is het jaar van SAP Fiori 3.0
In dit blog worden vragen beantwoord als: Sluit SAP zich met Fiori 3.0 aan bij de AI First movement? En kan SAP het hoge tempo van een snel veranderend landschap bijbenen?
In 2013 veranderde Fiori het bestaande beeld van SAP. Opeens bood SAP haar gebruikers een fraaie user interface. Werkzaamheden werden uitgevoerd op verschillende devices en met een gebruikerservaring die voldoet aan de eisen van de huidige tijd.
Deze eerste versie van Fiori stond hoofdzakelijk bekend als “een set apps” die je eenvoudig gebruikt op verschillende apparaten en die de meest gebruikte SAP functionaliteiten bevat. Fiori 1.0 was het startpunt van een snel veranderend SAP-product.
Met Fiori 2.0, dat in 2016 werd uitgebracht, werd het product meer compleet en volwassen. De set apps werd opgeschaald en met het “User” en “Notification” area had de gebruiker een volwaardige vervanging van SAPGUI in handen. Met deze versie won SAP dan ook de prestigieuze “Red Dot” award voor beste design concept.
Nu, in 2019, zijn we aangekomen bij de volgende stap: SAP Fiori 3.0
Sluit SAP zich met Fiori 3.0 aan bij de AI First movement? En kan SAP het hoge tempo van een snel veranderend landschap bijbenen?
FIORI 3.0
Met de laatste versie van Fiori legt SAP de focus op een drietal punten.
- Een consistente user experience door dezelfde Fiori look & feel terug te laten komen in de gehele SAP productlijn;
- Een intelligent systeem door de toevoeging van SAP CoPilot aan de Fiori Launchpad en het toevoegen van machine learning mogelijkheden aan een serie functionaliteiten in Fiori;
- Een toenemende integratie van taken en data uit verschillende SAP producten, onder andere in een geprioteriseerde tasklist.
SAP koos om Fiori 3.0 voor het eerst volledig gefaseerd te implementeren. In S/4HANA 1909 (SAPUI5 versie 1.65) en S/4HANA Cloud 1909 zijn de eerste functionaliteiten beschikbaar gekomen.
QUARTZ
Naast de bovenstaande concepten, kreeg ook het uiterlijk van Fiori een moderne uitstraling in de vorm van het nieuwe Quartz thema.
Wat direct opvalt wanneer je het Fiori Launchpad in de laatste SAPUI5 versie bekijkt, is dat het Quartz thema een minimalistisch, neutraal uiterlijk heeft, dat voldoet aan de moderne opvattingen over een goede user interface. Deze design componenten zie je terug komen bij alle grote UI frameworks.
De grootste verschillen:
- De header bar is veel kleiner geworden;
- Het “User” icoon is van links naar rechts verplaatst;
- Het SAP logo aan de linkerkant kan nu altijd gebruikt worden om terug te navigeren naar de Fiori Launchpad;
- Het “Home” icoon is daarmee komen te vervallen
- Ten slotte staat de appnaam niet langer in het midden van de header bar, maar is deze ook naar de linkerkant verplaatst. Deze geeft nog steeds toegang tot de “All My Apps” functionaliteit.
SAP CoPilot
Het intelligente deel van Fiori 3.0 bestaat onder andere uit SAP CoPilot. Hiermee wordt het mogelijk om via spraak en tekst een vraag te stellen aan het SAP systeem. SAP CoPilot zal dan proberen het juiste antwoord te geven via een serie mogelijkheden zoals het laten zien van bepaalde statistieken, het navigeren naar een bepaalde functionaliteit of het simpelweg beantwoorden van je vraag via spraak of tekst.
SAP CoPilot zal een prominente plaats binnen de Fiori Launchpad gaan innemen, in het midden van de header bar en zal altijd beschikbaar zijn. CoPilot zal standaard beschikbaar komen in een toekomstige release, maar is nu al in beperkte mate beschikbaar in bepaalde (cloud) versies van S/4HANA.
Met de overname van het chatbot platform Recast (https://recast.ai) heeft SAP de technologie en know-how in huis om SAP CoPilot verder te optimaliseren. Recast is begin 2019 gerebrand naar SAP Conversational AI. Met deze functionaliteit geef je jouw eigen chatbot-implementatie vorm. Dit kan je uitproberen met een trial account via https://cai.tools.sap.
SAP CoPilot en Fiori 3.0 zullen gebruik maken van machine learning. Wat dit in de praktijk betekent , is nog niet helemaal duidelijk. SAP geeft echter aan dat dit zal helpen bij het identificeren van “Situations”. Dit zijn kritische business situaties waarop een actie wordt ondernomen. Van de acties die de gebruiker onderneemt, leert SAP waardoor uiteindelijk het systeem automatisch bepaalde taken van de gebruiker kan overnemen. Hierdoor kunnen repetatieve taken geelimineerd worden en kan de gebruiker zich richten op meer strategische en creatieve taken. Machine learning zal volgens SAP ook steeds dieper geworteld raken in verschillende SAP processen.
Consistent & Geïntegreerd
Steeds meer SAP producten krijgen de Fiori look & feel. Dit zorgt ervoor dat gebruikers sneller en eenvoudiger hun werk kunnen doen omdat overal dezelfde principes worden toegepast. Deze consistente user experience wordt uiteindelijk over de gehele SAP productlijn toegepast. Naast de look & feel, integreert ook de data vanuit verschillende systemen steeds makkelijker. Dit kan dan leiden naar bijvoorbeeld de consolidated task area. Dit is een overzicht van gepriotiriseerde taken uit verschillende SAP producten in één tasklist.
Conclusie
Doordat SAP “intelligente” concepten zoals machine learning en chatbot technologie positioneert in Fiori 3.0, sluit SAP zich inderdaad aan bij de “AI first” movement die is ontstaan in de wereld. Dit betekent dat elk proces en elke actie uiteindelijk beinvloed wordt door een vorm van kunstmatige intelligentie. Deze strategie zorgt ervoor dat Fiori en SAP in het algemeen een relevant onderdeel van de markt blijven innemen.