Afgelopen weekend zat ik op YouTube te struinen naar hoe kinderen omgaan met nieuwe en/of opkomende technologieën. Hierbij kwam ik onderstaand filmpje tegen.
Vragen als; “Wat zal de invloed zijn van spraaktechnologie op de user-interface?” “Hebben we over 10 jaar nog wel een gebruikers-interface?”, kwamen bij mij op en inspireerde mij tot het schrijven van deze blog.
Ongevraagd
Ondanks het feit dat spraaktechniek nog niet altijd optimaal werkt, geeft het filmpje wel goede indicatie van de volgende ontwikkelingen op het vlak van user-interface. Nu is dit voorbeeld wel wat extreem, maar ik denk dat iedereen wel herkent dat je staat te praten en SIRI springt ongevraagd aan om je vragen te beantwoorden.
Evolutie
Spraaktechnologie is de volgende grote evolutie, wanneer het gaat om communiceren met systemen. Waar veel SAP gebruikende organisaties nog worstelen met de laatste grote veranderingen op user-interface (SAP Fiori), staan nieuwe technieken te trappelen om de functie van de huidige apps over te nemen. Technologieën als Artificial Inteligence (AI), Machine Learning (ML), klinken misschien nu nog als toekomstmuziek, maar zijn straks het kloppend hart van je ICT Landschap.
Technieken als ML en AI zullen de komende jaren steeds verder evolueren waardoor systemen steeds autonomer opereren. Als we hier spraak aan toevoegen, als in het voorbeeld hierboven, dan zou je tegen de computer kunnen zeggen, “Bestel voor mij 10 laptops van het model X, bij leverancier Y” en het systeem zal alles voor zijn rekening nemen.
Dit klinkt misschien gek in de oren, maar voor de generatie die nu op de basisschool zit, is het gebruik van spraak om apparaten te besturen de realiteit van de dag en de normaalste zaak van de wereld. Zij groeien op met spraak gestuurde agents. Zo besturen ze de iPad al met behulp van SIRI en luisteren muziek door deze aan te vragen bij Alexa.
Deze trend zet door!
SAP investeert zwaar in AI en ML, in de volle breedte van haar productportfolio. Veel processen behalen hierdoor een grote mate van efficiëntie. Twee producten die inspringen op deze nieuwe manier van communiceren met SAP zijn “Conversational AI” en “CoPilot”.
Deze technologie is ondersteunend aan de chatbots. Webwinkels zetten chatbots in om klanten te helpen bij het automatisch beantwoorden van de meest gestelde vragen. Wanneer de vragen complexer worden, verbindt de chatbot je door met een helpdesk medewerker.
Conversational AI
Maar waarom zou je stoppen bij het automatiseren van de FAQ’s? Naast de FAQ’s kun je ook de klant helpen bij het plaatsen van zijn bestelling of voor het tracken van zijn order status. De slimme(re) chatbot doet met Conversational AI zijn intrede, die de vragen van de klanten nog veel beter beantwoordt.
CoPilot
Deze functie lijkt heel erg op de chatbot functionaliteit zoals hierboven beschreven. CoPilot richt zich echter meer op de interne medewerkers in plaats van de externe gebruiker/klant. Met CoPilot handelt de medewerker zijn taak in de keten af via een chatfunctie of spraak gestuurd.
Dit alles gebeurt real-time en interactief met het SAP systeem. Doordat je simpel een opdracht aan het SAP systeem doorgeeft zoals: “Creëer leverancier X” of “Plaatst een bestelling van 10 laptops van het type Y bij leverancier X”, wordt alles voor de gebruiker automatisch afgehandeld.
Het SAP-systeem maakt de crediteur aan, creëert een ATB voor de laptops en geeft de bijbehorend crediteur- en documentnummers terug aan de gebruiker. Daarna gaat deze een stap verder in de keten om goedgekeurd te worden.
Kan mijn toetsenboard het raam uit?
Zoals je hebt kunnen zien in het filmpje en wellicht weet uit eigen ervaring, gaat besturing op spraak nog niet altijd even vlekkeloos. Maar we komen steeds dichterbij. De spraak technieken worden vaak gekoppeld met Machine Learning, waardoor deze toepassingen steeds “slimmer” worden. Systemen zijn steeds beter in staat talen en dialecten te doorgronden en opdrachten uit te voeren. Met als gevolg dat de gebruikersinterface die we nu kennen drastisch zal veranderen.
Ik wil niet beweren dat je morgen gelijk je toetsenboard en monitor aan de wilgen moet hangen en moet verruilen voor een speaker met ingebouwde microfoon. Maar dat we via een reguliere user-interface met SAP communiceren, heeft zijn langste tijd gehad. Chatbots en autonome systemen zijn straks gemeengoed. Denk daar maar eens over na! Ik ben benieuwd naar jullie ideeën/verwachtingen!
Wil je meer weten over chatbots?
Eind september organiseert INNOV8iON in samenwerking met de SAP Cloud Platform Community een hands-on sessie chatbots programmeren. Wil je meer weten of ervaring op doen met deze nieuwe technologie, neem contact op met Xander Rijken.