“Dit is toch niet meer van deze tijd, dit moet toch anders kunnen?”
Xander Rijken – Innovation Partner
Je kent het wellicht wel.. De drukte van feestdagen (Sinterklaas, Kerst, Pasen, eerste mooie dag van het jaar en heel Nederland gaat BBQ-en) en daarmee ook de frustratie van alle inkopen. Gelukkig ben je niet de enige met dit dilemma, hiermee heb je gelijk het grootste punt van ergernis te pakken. Het lijkt wel of iedereen zich op hetzelfde moment verzameld in de lokale speelgoedwinkel, parfumerie en supermarkt en dit betekent wachten, wachten en nog eens wachten.
Zo ook afgelopen weekend, toen ik weer eens voor de zoveelste keer aansloot in een eindeloze rij van de supermarkt en de parkeerautomaat, toen dacht ik bij mezelf: “Dit is toch niet meer van deze tijd, dit moet toch anders kunnen?”
Het zou zo mooi kunnen zijn…
Beeld je het volgende eens in: Je loopt naar de supermarkt, met behulp van je persoonlijke klantennummer open je de app van de winkel. Met behulp van de app scan je de barcode van het winkelwagentje. Dit winkelwagentje is nu aan jou gekoppeld en volgt je door de winkel. Bij het inladen van de boodschappen, worden deze producten automatisch gescand en toegevoegd aan je rekening.
Als je klaar bent met je boodschappen, betaal je je boodschappen doormiddel van je app. Als de betaling is voltooid, ontvang je een barcode in de app als bewijs van betaling. Bij het verlaten van de winkel scan je deze barcode, waarna het poortje open gaat en je rustig naar je auto kan lopen. Nadat je alles in je kofferbak hebt gezet, koppel je het winkelwagentje los van je persoonlijke ID. Het winkelwagentje rijdt automatisch terug naar het verzamelpunt van de karretjes en jij stapt achter het stuur en rijdt ongestoord naar huis.
Bij het uitrijden van de parkeergarage wordt je auto gescand en wordt je parkeertijd bepaald en geïncasseerd via creditcard of automatische incasso.
Hoeveel beter zou je winkelervaring zijn?
Maar hoe dan?
Dit is geen toekomstmuziek, met Internet of Things (IoT) is deze winkelervaring binnen handbereik. Met behulp van SAP Internet of Things, ook wel SAP Leonardo genoemd, kun je (als we naar de intelligente supermarkt kijken) slimme devices, zoals een winkelwagentjes, smartphone, scanners en een sensoren, op eenvoudige wijze met elkaar koppelen en integreren in je bedrijfsprocessen (SAP ECC of S/4HANA).
Door het inzetten van IoT wordt de klant onderdeel van je bedrijfsproces en breng je het klantcontact veel dichterbij. Je bent instaat de klant veel directer te benaderen en de ervaring van de klant te verbeteren.
What’s in it for me? Ik kan ongestoord boodschappen doen en het lange wachten is voorbij. Het winkelen wordt me makkelijker gemaakt en mijn beleving als klant wordt positief beïnvloed. Was er nu nog maar een robot voor handen die de boodschappen in de auto zet en vervolgens op de juiste plaats in de keuken. Welke persoonlijke assistent zouden we hiervoor kunnen gebruiken?